torsdag 27 mars 2014

Växthustankar......

Växthuset.....

Som du vet så finns det ju ett växthus på tomten när vi flyttade in i höstas.
Lyckan är ju total för mig som önskat växthus.
Nu är det så att växthuset skall flyttas upp till den övre delen av trädgården dels för att får bättre ljus och  att det kan bli en carport kanske där växthuset står idag....vi får se.

MEN det fodras ett godkännande från kommunen eftersom det hamnar nära tomtgräns när vi flyttar det.
Inte för att vi har så mycket grannar men ändå....rätt skall vara rätt även på landet.
Så när detta ok kommer eller inte kommer vet vi ju inte.
Så växthuset står kvar på gamla stället så länge. Att fixa för mycket och ställa i ordning är ju ingen ide just nu.

Men jag använder det som trädgårdsförråd så länge. Ser lite skräpigt ut...men men.
Är ofta där ute och planterar mm. Mysigt...det luktar så gott.



Frösådd och lite plantor och härligt väldoftande jord.



På rad för att gro...så får vi se hur det går. Fina lökväxter på utsidan vid muren.



Planterat lite grästovor med små fina "blommor" i krukor. 
Helt gratis och så vackert.



Lite gräs, taklök och fina söta Lungörten. Den skall planeras i landet senare. Lite pysselpynt på hyllorna.



Zinkkrukor, borstar och skålar väntar på att användas.



Vattenkanna så söt som jag fick förra sommaren. Lite fröpåsar och mys.

Ja så nu väntar jag med spänning på framtiden. När vi får klartecken så skall allt monteras ner. Troligen också vit laseras/målas...det är nu i naturfärg.
Tegel ska köpas in för en mur skall muras som huset skall stå på. Och även ett stengolv där inne.
Arbetsbord/bänk på något sett....ja det är massor.

Hoppas du vill följa med i vårt arbete med växhuset och alla mina tanka och idéer. 

Nu vill jag att du håller tummarna för att kommunen ger ok att vi får ha växhuset där vi vill, vid granhäcken till grannen med utsikt över sjön....tänk ett glas vin i växthuset med sjön nedanför. Detta vill jag nästan dö för :) Nja...inte dö kanske.

Nu lämnar jag växthuset för en stund och tänkte ta en skön promenad med lilla Ronja hunden i skymmningen. Kallt är det så handskar på.

Go kväll 
Kram från Maria


7 kommentarer:

  1. Åhh ett växthus...det står högt på min önskelista ;)))....var och tittade på ett idag....men bara tittade, hihi
    Det blir när det blir ;))...kramis bia

    SvaraRadera
  2. Åh visst är det mysigt med växthus! Har ju ett själv men inte tittat till det än!Då har du redan börjat plantera lite alltså? Nu blir jag sugen...Kram Gunilla

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara bilder! Jag blir så sugen på växthus.
    Klart jag vill följa med i ert arbete. Jag håller tummen för att ni får ett ok.
    Ha en fin dag

    Kramar
    Lene

    SvaraRadera
  4. Härligt med ett eget växthus!
    Det ska bli kul att följa flytten framöver.
    Ha en fin helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Så mysigt och så roligt med ett eget Växthus, så spännande.
    Du får väl bjuda in oss när det börjar att prunka på ordentligt.
    kram

    SvaraRadera
  6. Mysigt med eget växthus. Alltid det bästa att få odla själv :)
    Kramen♥

    SvaraRadera
  7. Ja nu börjar det på allvar....med planering och plantering :)
    Vackra bilder som bjuder på inspiration !

    ~Ha det fortsatt gott vännen~
    Kram Lollo

    SvaraRadera

TACK snälla för din kommentar! Jag blir jätteglad för din hälsning!.♥♥♥
Om du inte har någon blogg, välj anonym så funkar det. :)