torsdag 19 december 2013

Saffranskaka......

Kanske behöver du en sista minuten kaka. Då kan du prova den här.

Hos Madame Edith hittar du det här receptet. Saffranstider eller inte så var detta en mumsig kaka kan jag lova.





2 ägg
2 dl strösocker
200 g smör
1,5 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 påse saffran

Vispa ägg och strösocker pösigt.
Smält smöret och rör ner det i smeten tillsammans med mjölken.
Kavla lite på saffranspåsen så det blir finfördelat.

Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och saffran.
Sikta ner mjölblandningen och rör ihop allt till en slät smet.

Häll smeten i en smord och bröad sockerkakasform.
Grädda mitt i ugnen i 175° i 35-40 min.

7 kommentarer:

  1. Jag har en påse saffran över, får nog bli en sådan kaka! Tack för tipset! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Åhh så gott...älskar saffran....den kakan såg smarrig ut!!
    Ska också se Ernst ikväll :)
    Kram bia

    SvaraRadera
  3. Vilken härligt gyllengul kaka! Älskar saffran! Det måste man bara ha till julen. Jag gör en slags sockerkaka med gräddfil i. Sedan slänger jag i lite russin också. Och så en frostning ovanpå. Den blir nästan som en tårta. Mitt äldsta barnbarn älskar denna kaka. Så ibland bakar vi den även på sommaren. Då kallar vi den solskenskaka.

    Ha det fint nu dagarna fram till jul!
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  4. Gokväll Maria! den såg onekligen smaskig ut :) gillar enkla recept..så den blir garanterat testad!önskar dig en fin Jul om vi inte hörs innan<3 kram Jessica

    SvaraRadera
  5. Håller med dem ovan, ser riktigt smaskigt ut! Tack för det goda receptet!

    Många julhelgskramizar aka

    SvaraRadera
  6. Verkar vara riktigt gott! Tycker om att baka och det blir ju så gott.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Det där lät som något jag skulle gilla att mumsa på;) Önskar dig en riktigt fin jul. Kram

    SvaraRadera

TACK snälla för din kommentar! Jag blir jätteglad för din hälsning!.♥♥♥
Om du inte har någon blogg, välj anonym så funkar det. :)