tisdag 10 december 2013

Hörnans köttgryta.....

Idag har grytan stått på spisen och puttrat i flera timmar.
Jag hade grytbitar av nötkött i frysen som jag tog fram. Men visste inte riktigt vad det skulle bli.
Men det blev en Hörnans köttgryta av den. Maken provsmakade för en stund sedan...och enl. honom var den gudomlig.
 Så ja här kommer receptet.



grytbitar av nötkött 800 gr typ
salt och peppar
lite paprikapulver
lite riven gul lök
pressad vitlöksklyfta
ett gäng lagerblad
timjan 
2-3 dl öl
lite soya
lite honung
majzena till att reda av med

Stek grytbitarna i lite smör, salta och peppra
Ös i resten av ingredienserna och red av lite med mjölet.
Nu får den stå här och puttra i flera timmar på svag värme.

Allt är gjort på frihand och på ren "känsla". Så ta vad du har och lägg i....hemligheten ligger nog i att den för gosa till sig så länge med alla sina smaker och köttet blir så mört och fint.
Jag gillar att ta vad jag har och hittar i skåpen och göra något av.

Till detta blir det nog kokt potatis och lite sallad.
Måste nog också bli ett glas rött till idag.

Fick ett ryck i köket så jag bakade muffins också....men det återkommer jag till.

Ser du mina handdukar i köket. Var tvungen att visa dom. 
Dom köpte jag på Rusta i trepack för ett bra pris. Och dom verkar riktigt bra tycker jag.

Go kväll till er alla
Kram Maria

♥ ♥ ♥


5 kommentarer:

  1. Dessa handdukar kunde inte jag heller motstå när jag på Rusta häromveckan. :-)
    De ör så söta och juliga :-)
    Låter gott med köttgryta, klart du kan unna dig ett glas rött :-)

    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Alla goda grytor är något av det bästa med hösten och vintern, tycker jag! Har aldrig provat att ha öl i, det ska jag försöka komma ihåg till nästa gång.Var också på Rusta häromdagen. Jag missade tyvärr de fina handdukarna, men visst har de mycket roligt där nu! Alltid något som får följa med hem..:) Ha en härlig dag!
    Kram Petra

    SvaraRadera
  3. Hörnans köttgryta låter riktigt gott! Det passar med gryta sådana här ruggiga, grå dagar.
    Vilka härliga julhanddukar. Rött är ett tema som återkommer av någon form i alla våra rum i huset, utom toaletterna. Röda handdukar med olika mönster pryder också vårt kök. Det är fint!
    Ha en underbar dag.

    Kramar
    Lene

    SvaraRadera
  4. Köttgryta blir det ofta här hos oss, är ju så gott, mustigt värmande i dessa vintertider ...mums...
    Tack för ditt recept!
    Ha en fortsatt fin vecka
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  5. God kväll i Hörnan !
    Mm så gott med kött gryta. Det va längesedan jag gjorde det, det måste göras någon dag.
    Rusta har mycke bra saker tycker jag til ett bra pris.
    Ha en skön kväller.
    Kram Pernilla

    SvaraRadera

TACK snälla för din kommentar! Jag blir jätteglad för din hälsning!.♥♥♥
Om du inte har någon blogg, välj anonym så funkar det. :)