fredag 1 november 2013

Köksbestyr och helg....och ett litet recept

Tänk redan är det fredag. Trots att jag är hemma och inte jobbar så är det något speciellt med fredagar.
En viss skön känsla sprider sig i kroppen.

Här regnar det och regnar men så är det och lite sol kanske kommer någon dag. Jag hade iof önskat sol nu på lördag då maken fyller år. Då skall nya huset bekänna färg och ta emot en massa gäster. 

Här blir buffe i "stora" köket....nej nu skojar jag . Vårt kök är mini (gammal sommarstuga du vet) MEN köket fungerar så himla bra och är så välplanerat att det är mycket bättre än våra tidigare kök :)

Eftersom det är helg så delar jag med mig av ett av mina parad recept....så jäkla gott och lätt att göra.

Marias kyckling i lergryta ♥

Ta fram din lergryta....för den har du väl kvar. Förbered grytan och ta sedan en kyckling som du lägger i grytan med massor av :
vitlök
svart peppar
salt
jättemycket oregano

Sug upp skyn efter c.a 1 timme och lägg i en kastrull. (använd en såssug eller slev)
Lägg i en burk 2.5 dl. creme fraiche och en buljong tärning (kyckling eller örter) Låt kycklingen krypa in i ugnen igen tills tiden gott.

Smaka av och gud så god den såsen blev då.......

Servera kycklingen och såsen med endast en sallad om du vill, eller klyftpotatis/ris.

Ugn 250 grader i c.a 75 min

Smaklig spis !




Klickbilder från lilla köket. 
Hittade den här fina lådan med ett ♥ så klart. Det var två lådor en stor och en liten. Den lilla är i skåpet med lite prylar i. Dessa hittade jag på Nille för ett tag sedan.


Ja nu tar vi helg och njuter av livet
Kram från Maria i Hörnan 

♥ ♥ ♥



13 kommentarer:

  1. Mums filibabba!! Jag älskar att laga kyckling i lergryta. Det blir så himla gott.
    Nu måste jag ju bara testa ditt recept. Det lät väldigt smarrigt.
    Ha en skön helg nu.

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  2. Ja lergrytan behåller smaken på ett suveränt vis. Ha en finhelg! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  3. Mums låter gott, men den grytan har jag ej kvar.
    Hoppas ni får en trevlig helg.
    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Ja jag har fått dotterns lergryta,tack för receptet vännen ♥ Nu får han väl sol mannen din!! Här skiner den iallafall:) Kram Gunilla

    SvaraRadera
  5. Hej nu var det allt längesen men du skall veta att jag håller koll på dej. Vi har skaffat katt en söt lite hane katt av sorten Main Coon har hittat hem till oss. Han är väldigt bort klämad av hela familjen.
    Så därför har det varit trögt att ha tid och skriva till alla som jag skriver till.
    Ha nu en kanon halloween helg så höres vi. Kramiz Antonija

    SvaraRadera
  6. nu gjorde du så jag blev sugen att taga fram lergrytan igen.
    Det sista jag gjorde där, var ytterfilen , mycket kryddor och rotfrukter.
    Men bäst bliver Kyckling i grytan tycker jag.Hur menar Du ? suger upp vätskan
    grytan är ju jättehet ? kram Hajan

    SvaraRadera
  7. En lergryta har jag aldrig haft, kanske man skulle skaffa en för ditt kycklingrecept låter toppen!
    Önskar dig en fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  8. Hoppas du haft en fin helg!
    Tusen tack för receptet och de mysiga bilderna!
    kram
    M

    SvaraRadera
  9. Den kycklingen ska jag allt ta och göra. Jag har också efter flera år plockat fram lergrytan ur gömmorna.. Det är ju så enkelt att laga mat i den.. Tack för receptet..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  10. Hej,
    kycklingrätten låter smaskig. Tack för att du delar med dig av receptet. Vilka fina bilder du tar!
    På återseende,
    Eva

    SvaraRadera
  11. Hoppas maken hade en fin födelsedag & ni en trevlig kväll med era gäster :-)

    Visst är det gott med kyckling i lergryta :-) Jag brukar ha lite vinbärsgele i såsen.. lite sötma är inte dumt, testa det :-)

    Ha en fin kväll!
    Kram ♥

    SvaraRadera
  12. Härligt mattips!!
    Kyckling är ju aldrig fel och nya recept tas tacksamt emot!!
    Hoppas du får en fin ny novembervecka vännen
    kram Lollo

    SvaraRadera
  13. Tack för receptet, måste prövas.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera

TACK snälla för din kommentar! Jag blir jätteglad för din hälsning!.♥♥♥
Om du inte har någon blogg, välj anonym så funkar det. :)