tisdag 4 december 2012

Ensam jul...

Ensam...
Detta har jag tänkt så mycket på.
Alla som faktiskt är ensamma denna juletid.
 
Vi alla som har vänner, familjer, nära och kära att dela denna högtid tillsammans med och vi bloggar om allt underbart....
MEN...det finns ju dom som inte har detta. Kanske är det självvalt eller inte.
 
Så detta inlägg är tillägnat alla ni som är ensamma eller kanske känner en saknad och sorg i denna decembermånad.
 
 


 
Eller det kan vara så här.
Det är bättre att vara ensam än med någon som får dig att känna dig ensam.
Dessa rader fann jag via en god vän på FB.
Och det ligger mycket i dessa rader.
 
 


Själv har jag släkt och vänner, nära och kära att dela allt detta med.
Detta kanske blev ett lite sorgligt inlägg....
 
Många goa ♥ till er alla.
 
♥ ♥ ♥
 
 

21 kommentarer:

  1. Sorgligt men en del människors verklighet!
    Alla har inte det där som många ser fram emot.
    Jag är ju lite anti den där överväldigande julen med kravet om perfekta känslor.
    Kanske för att jag blivit lite "arbetsskadad" under alla år jag jobbade inom psyk och missbruk.
    Då jag mötte alla som inte hade ett kontaktnät eller skyddsnät och på något sätt började uppskatta andra saker som vi ofta tar för givet, som att bjuda på en varm kaffe med ett skratt, en klapp på axeln eller en kram.

    Det var fint att du skrev det här tycker jag!
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  2. Visst är det så.
    Arbetade i många år "ute på fältet" och träffade så många trasiga stackare och häpnade över ensamheten.
    Tror nog ingen egentligen självmant dragit sig undan................

    Fint inlägg om en viktig och tänkvärd sak.

    Kram på dig,
    Anneli

    SvaraRadera
  3. Ja det är tragiskt, men en del vill vara själv och en del är ensamma och vill verkligen ha någon. Vi får vara tacksamma att vi har familj och vänner. Ha en fin dag. Kram Mimmi

    SvaraRadera
  4. Ett sådant fin inlägg du har idag. Att egna sina tankar åt alla ensamma.
    I mitt jobb möter jag så mycket ensamhet så det gör ont i mitt hjärta. Så tack Maria för dessa orden. Och vilka jättefina bilder. Kram på dig från Sofia

    SvaraRadera
  5. ja påtvingad ensamhet vore fruktansvärt...kramis semlan

    SvaraRadera
  6. Ja det låter sorgligt att sitta helt ensam på jul... OM man inte själv valt det... Men det är många människor som har det så... En KLEN tröst i ensamheten är ju att det brukar vara mycket på tv dessa dagar....

    Men det är sant som du säger.. bättre ensam i ensamhet än ensam i tvåsamhet...

    Kram ♥

    SvaraRadera
  7. Underbart inlägg som sprider värme och eftertanke!!
    Tack för de orden som vi alla, som är mera lyckligt lottade, kan behöva tänka på ibland.

    Önskar dig en fin dag vännen
    Ann-Louisekram♥

    SvaraRadera
  8. Varje jul tänker jag på dom som ingen har,för mig kan julen vara sorg å jag kan känna mig ensam trots att jag har alla omkring mig...Jag älskar julen men känslan kommer likförbannat varje julafton...

    Kram till dig för din eftertanke

    SvaraRadera
  9. Det finns många ensamma människor...det är ju bra att det finns soppkök på många platser i landet..där ensamma, utstötta och hemlösa kan samlas en stund o prata o värma sej...sen finns det ju gamla ensamma, men en del människor vill ju vara ensamma på julen också, vill helt enkelt inte fira jul...ja det finns många varianter av ensamhet :)
    Ha de gott i kylan :))
    Kram

    SvaraRadera
  10. Det var inget sorgset över ditt inlägg, det bara är så.
    Många vill mju inte ha något sådant. Mest synd åt dem som vill men inte kan
    släppa någon närma sig.
    Då känner man sig utanför hur man gör.
    det är mysigt hos Dig lilla vän

    SvaraRadera
  11. Vi skulle vara fler som tänker samma tanke!
    Kram Satu

    SvaraRadera
  12. Det är en väldigt klok tankeställare du kommer med, tycker jag. Ensam borde ju ingen behöva vara och julen är helt säkert den helg som är svårast för många ensamma...

    Kram Gugi

    SvaraRadera
  13. Hej fina Maria!

    Ja jag har också tänkt mycket på detta. Härligt att det finns fantastiska människor som ställer upp för de som är ensamma och inte har någon i jul.

    Stor kram
    Mia

    SvaraRadera
  14. Därför tycker jag om att jobba under julhelgen. Att få sprida glädje och se till att de äldre har det så bra som möjligt denna stora högtid. :)

    Kramen
    Ina

    SvaraRadera
  15. Kanske lite sorligt, ja.. men viktigt och tänkvärt om livet. Här i Norge har en gammal dam blivit rikskändis nu i veckan som gick. Hon hade satt in en annons i en tidning där hon sökte någon eller några, att fira jul tillsammans med. Hon ville helt enkelt inte sitta ensam hemma, hon ville också höra till. Nu har hon fått ett par seriösa svar, suttit i tv-soffor och i radioprogram och berättat om sin situation. En tuff dam. Att hon öppet vågar visa sin sårbarhet och ensamhet. Något för oss lyckligt lottade att tänka på. Kramis

    SvaraRadera
  16. När julen närmar sig så saknar jag de som inte finns i livet mer än vanligt. Saknaden finns alltid där men den förstärks till julen.
    Så sant det du skriver...bättre att vara själv än ensam...
    Kram

    SvaraRadera
  17. Ett fint och tänkvärt inlägg. En kompis till mig säger alltid "bättre med ensam ensamhet än med ensam tvåsamhet". Jag tänker också mycket på de som har det svårt nu. Inte så mycket på de som är ensamma faktiskt men mer på de som inte har något hem alls och på alla barnfamiljer som knappt har pengar till mat. Därför har jag skänkt pengar till Stadsmissionen här i Stockholm. Lite hjälper det i allafall :O)
    Sköt om dig
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  18. Mycket tänkvärt inlägg :) idag har jag ringt mina nära och kära som bor lite längre ifrån mig och bara sagt att jag saknar dom och tänker på dom. Tack för din inspiration !

    Ta god hand om dig
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  19. Mycket kloka ord från dig=)
    Kram/Nettan

    SvaraRadera
  20. Hej! Ja Lilly och jag brukar sitta här ensamma. Ingen kommer ingen ringer jo vi brukar få lite julkort från några vänner. Vi har fått 4 dm snö och det är -2,5 grader ute. Det skulle kunna komma mer snö sa dom på TV och det tror jag på. Ha det bra !

    SvaraRadera
  21. Omtänksamt inlägg fast naturligtvis är det sorgligt att det finns så många ensamma människor. Tänk om vi alla bjöd in varsin ensam människa till jul. Vilken gärning! Kram Ester

    SvaraRadera

TACK snälla för din kommentar! Jag blir jätteglad för din hälsning!.♥♥♥
Om du inte har någon blogg, välj anonym så funkar det. :)