tisdag 13 november 2012

Huka er tjejer & killar...

Jo då nu har jag laddat baterierna ordentligt.
 
En galet nyttig och god Smoothie som ni nu får receptet på.
 

En näve Bladspenat
En näve Ärtskott
En näve Färsk annanas
En banan
2 dl vatten
 
Kör allt i en mixer, häll upp i ett regelt glas och njut....♥
 
Gröna smoothies är powerfood som är sprängfyllda av näringsämnen. Den går snabbt att göra och är ett jättebra sätt att både bli mätt, fylld av energi och minskar sötsuget. Gröna smooties har länge varit en naturlig del inom Rawfood rörelsen, men nu börjar fler och fler få upp ögonen för detta smidiga och lätta sätt att ge hälsan en riktig boost.

Det fina med dessa gröna smoothies är också att du kan blanda efter tycke, smak och behov. Det finns några enkla hållpunkter som du ska hålla dig till för att det ska bli en riktig grön smoothie. Dessa är:

  • Blanda endast i gröna bladgrönsaker, grönsaker, frukt och vatten.
  • Blanda inte för många ingredienser.
  • Sätt ihop smaker som du tycker om.
  • Variera de gröna bladen du använder i din smoothie (spenat, ruccola, salladsblad, kål etc.). De allra flesta gröna blad innehåller små mängder av alkaloider, dessa kan om de intas ofta och i stora mängder lagras i kroppen och ge symptom på förgiftning. Om du varierar det gröna i dina smoothies så kommer de istället att hjälpa dig att stärka ditt immunförsvar.

Gröna smoothies gör dig mest nytta om du äter dem på morgonen på fastande mage. Då förmår kroppen att tillgodogöra sig alla näringsämnen som bäst. Vänta sedan minst 40 minuter innan du äter något annat. Du kan gärna blanda en större sats på en gång och spara resten av smoothien i kylen för att ta som mellanmål under dagen.
Undvik gärna att blanda i stärkelserika grönsaker såsom morötter, rödbetor, broccolistjälkar, zucchin, bönor etc. då de kombinerade med frukt lätt orsakar gaser och kan ge dig ont i magen.

Det fina med dessa gröna smoothies att du kan blanda dem efter vad du behöver boosta din kropp med, är det c-vitamin, fibrer eller kanske stärka immunförsvaret med ingefära? Du väljer själv.

Text Från Sockerbotten till Hälsotoppen

 
 
Känner mig så oerhört nyttig efter ett glas grönt....
 
Så SKÅL mina vänner.....
 
♥ ♥ ♥
 

10 kommentarer:

  1. Det receptet ska sparas och provas på,lät väldigt gott...;))

    Ha en ljuvlig dag!!
    KRAAAAM!!

    SvaraRadera
  2. Just nu är jag så förtjust i ärtskott. Måste få min dagliga dos :) Ska absolut prova att göra en grön drink.

    SvaraRadera
  3. Tack underbara Maria!
    Vilket fantastiskt recept, precis vad jag behövde!

    Ha det gott!
    Jane :)

    SvaraRadera
  4. Härligt med lite grönska på det sättet också! Ja, den drinken känns riktigt nyttig! Tack för receptet! Det ska jag prova!
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Det måste jag prova, behövs i dessa mörka tider.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  6. Hmmm ??!! Verkar vara rena trolldrycken ju ! Ha det bra !

    SvaraRadera
  7. Och jag som ingen riktig mixer har......bara en liten klen en. Men gott ser det ut!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Sunt gott och såå nyttigt :)
    Tack för inspirationen!
    Önskar dig en finfin dag vännen
    Ann-Louisekram♥

    SvaraRadera
  9. Det är klart det är nyttigt,det är ju massor med vitaminer.
    Men förlåt det är inget som lockar. Jag har haft 2 st mixrar,men gett bort båda två.
    jag var nog för slö.
    Gamla käringar Du vet

    SvaraRadera
  10. Hej Maria!
    I morse "boostade" jag min morgon med ditt recept på denna smoothie! Jättegod!
    Pst tack för senast! // Karin

    SvaraRadera

TACK snälla för din kommentar! Jag blir jätteglad för din hälsning!.♥♥♥
Om du inte har någon blogg, välj anonym så funkar det. :)