söndag 14 oktober 2012

Njut av dagen...en klyscha ?

Carpe diem
 
Fånga dagen
 
Njut av dagen

??



Carpe diem är latin och betyder fånga dagen men bör snarare tolkas ta vara på dagen, njut av dagen eller njut av den flyende dagen.

Ja du dessa ord hittar vi överallt. På små stena, skyltar och som här på en mugg.
Men gör vi det...fångar dagen ?
Eller är det en klyscha som vi läser och säger av ren slentrian eller vana?
Nu sticker jag väl fram näsan lite och du säger...klart jag fångar dagen.

Varför skriver jag nu så här i hörnan. Jo, häromdagen satt maken och jag på ljugarebänken i trädgården och njöt av höstsolen. Då ringer telefonen och det är makens syster L alltså min svägerska. Svågern har åkt in akut till lasarettet i en svår hjärtinfarkt och blivit akut opererad.
Då efteråt säger vi till varandra att tänk vad skört livet är och att ta tillvara livet här och nu.
Alltså Fånga Dagen...diskussionen fortsätter och vi kommer då fram till hur ofta fångar och njuter du av dagen eller den lilla stunden, innan du rusar vidare.
I samma veva har jag köpt den här muggen till mig själv :)
Nu tyckte då maken att köp ett helt gäng muggar så kan våra vänner kanske Fånga Dagen hos oss i alla fall en stund över en fika i lugn och ro :)

Så nu frågar jag dig......hur har du fångat eller njutit av din dag? En liten minut eller en längre stund. Det behöver ju inte vara något märkvärdigt alls

Själv är jag mycket nöjd med min dag idag denna söndag. Jag och maken har varit på visions möte med Friskis...våra mål etc. Otroligt inspirerande och roligt. En väl använd förmiddag.
Nu när jag kom hem tog jag en skön promenad med stavarna  i ett härligt ösregn.
Jo jag har nog fångat min dag vill jag påstå.
Nu väntar lite söndagsmiddag och Solsidan.

PS!!! Min kära svåger mår nu bättre och är hemma igen.

Kramar från lilla mig till dig.

♥ ♥ ♥

 

23 kommentarer:

  1. Skönt att svågern mår bättre!
    Jag har njutit av min dag idag...............mår bra , inte ont och bara myser inomhus med dottern.
    En perfekt dag.

    Jag tror att vi som inte alltid mår så gott tar bättre vara på dagarna ( nu stack jag nog ut hakan jag med )...............

    Kramkram Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej vännen. Låter som en riktigt bra dag. Ja du har kanske rätt där. Att vi måste kanske ha blivit tvingade att stanna upp lite i livet för att lättare ta till vara. Må gott ♥

      Radera
  2. Tänk att du tar upp just detta. Jag har tänkt på just det här ibland. Bra att du belyser så vi inte glömmer...tack för det. Skönt med din svåger att det är bättre. Kramar fr. Karin H
    PS!!! Jag kryper nog upp i soffan om en stund och njuter med en god bok.

    SvaraRadera
  3. Carpe Diem, we say it so many times, but sometimes we forget the
    real meaning..there are so many things to enjoy..walking in the forest,
    reading a book, listening to good music...
    Good to read your brother feels better!!!
    Have a nice evening, i think i will take a cup of tea and
    put some candles on the table...

    Big hug,
    ♥Eefie

    SvaraRadera
  4. Ja vi ser dessa ord överallt,genom yogan har jag fått en mycket ödmjukare sida till mig själv och till livet <3 att känna tacksamhet för det enkla,vara mer närvarande. Kanske har den även förstärkts av min sjukdom.I helgen har jag och min man tagit hand om varandra och njutit av varandras sällskap extra mycket eftersom han jobbat borta i veckan.

    Ha en bra kväll!!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Vad skönt att svågern mår bättre :-)

    Jag tror att vi i allmänhet faktiskt glömmer av att "fånga dagen". Det stressas mycket, jobbas mycket & är man förälder med barn i mellanstadie/högstadieåldern så ska det ju skjutsats till aktiviteter många av eftermiddagarna.. det ska städas, tvättas, lagas mat hjälpa barn med läxor & så ska man träna själv & hålla sig iform osv.... Så jag tror att många stressar sig igenom dagen faktiskt....

    Men jag tror att det är viktigt att vi stannar upp & försöker njuta lite...Man kanske inte kan göra ALLT.. man kanske kan välja bort något & få lite egen tid där man försöker må så bra man kan... :-)

    Jag har iaf haft en riktigt bra helg.. Har fångat hela helgen med god mat, sköna promenader & trevlig sällskap :-)

    Ha en fin kväll!
    Kram

    p.s vilken fin header du har. Var har du köpt kaffekopparna, så fina :-) d.s

    SvaraRadera
    Svar
    1. Muggara köpte jag på Presentknallen i Borås häromdagen.

      Radera
  6. Skönt att höra att svågern mår bättre, visst är livet skört. Jag förlorade min bror i leukemi för 25 år sedan och sedan den dagen så "fångar" jag dagen så ofta som det bara går. Jag njuter av samvaron med barnen, en promenad i regnet, att hoppa i regnpölar av alla vackra ting som jag omger mig. Visst dras även jag in i stress-träsket men på något sätt så hittar jag alltid tillbaka till själva njutningen och tillvaratagandet av dagen;)

    Tack för ett nyttigt inlägg och ta hand om dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  7. Skönt att svågern är bättre, så rädd man blir
    när sånt här händer. Fånga dagen tycker jag är
    svårt, ofta går det undan så man inte hinner det.
    Men solsidan ska jag snart se också, den stunden
    fångar jag då.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  8. ibland är det ord som sägs, ibland fångar jag dagen. Idag har jag fångat dagen genom att umgås med en vän över en god fika. :) kram

    SvaraRadera
  9. Såklart ...... definitivt ingen klyscha . Vi Carpe Diemar till över drift enligt många men vi struntar fullständigt i vad andra tycker eller den svenska avundsjukan och jantelagen ! Vi har oxå lärt oss det den hårda vägen .
    Hastig bortgång av min mamma mitt i livet samtidigt som jag blev mamma till min pappa som i samma veva blev dement och levde så i ytterligare 10 år ! Fler händelser som inte var speciellt roliga inträffade i vårt liv under den tiden så numera FÅNGAR vi DAGEN varje minut.
    Idag har jag pussat på LillPrinsen och rensat garderober ....ett sätt bland många att C D :-) Det behöver inte vara så avancerat :-)'
    Kram Bittan

    SvaraRadera
  10. Det är nog så att vi gärna vill fånga dagen men i detta stressiga samhälle så "glöms" det bort. Därför är det så viktigt att bara stanna upp ett litet tag och känna/tänka efter.
    När det händer något tråkigt med nära och kära, just då så inser man verkligen hur skört livet är och då tar man varje dag på ett helt annat sätt! Tyvärr så hamnar man i det där gamla vanliga vardagen igen.....

    Skönt att han mår bättre igen:)
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  11. Jag glömmer lätt att fånga dagen. Livet snurrar för fort för mig. Så tack så du för att du påminner. Hela din blogg är så NJUTBAR. Tack vännen från Lotta Berg
    PS!! Snygg kaffemugg. Vart har du köpt den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Muggara köpte jag på Presentknallen i Borås häromdagen.

      Radera
  12. Vilken fin Header du lagt dit. Ja det gäller att fånga dagen nu när den är sså kall och mörk på hösten. Ha det bra !

    SvaraRadera
  13. Så fint det blev med kastanjerna på din Header. Om att fånga dagen, själv har jag en vägglampa med den texten på. Man kanske inte kan fånga dagen som man vill. Men man
    behöver ju inte heller lasta som en ryggsäck att bära, med allt negativt som finns.
    Alla människor har ju något att fånga dagen med,om man vill förstås.
    Det gäller att spara på rätta tankar, när det gäller ens nära och kära kan man
    bara göra det bästa som går.
    kram från en gammelgädda.

    SvaraRadera
  14. SÅ skönt att din svåger nu mår bra! Jag tror också på att man ska fånga dagen! Kul att du tittade in hos mig:)

    Ha en fin dag!

    Kram Emma

    SvaraRadera
  15. Seize the day....:-) Ja, jag tycker att jag gör det, men jag tycker också att mnånga därute är dåliga på just det. Nu vet jag att jag är väldigt lyckligt lottad att ha ett jobb där jag har ledigt ganska mycket faktiskt, inte alltid på hemmaplan, men ändå... Var jag än dimper ner med det lilla propellflyget försöker jag att hitta ett smultronställe att njuta av, ett kondis med extra goda kanelbullar, en skön parkbänk vid en strandpromenad, en vacker fontän på ett torg, en mysig bokhandel att botanisera i, vacker musik i iPaden eller iPhonen... Härliga koppar! Ha en fortsatt fin måndag. Kramis P

    SvaraRadera
  16. Hallå!

    Kikar in för att önska dig en mysig kväll!

    Kram Maria

    SvaraRadera
  17. Tack för din söta kommentar hos mig, vad kul att du hittat till mig:) Skall nu kika runt lite hos dig!

    Ha en fortsatt fin kväll,

    Kram Johanna

    SvaraRadera
  18. Åh, bra att du på något vis dammade av orden!! och genom att läsa ditt inlägg så fick jag tänka till o fundera på hur jag njutit. Men det har jag. Idag har jag och min lilla dotter njutit av En sockerbagar, dansat, bankat i slå-i-brädan och pussats. Väldigt mysigt. Idag fick hon till och med somna i min famn. Det var alldeles sagolikt.

    Ska försöka tänka på det här lite mer och lite oftare!
    Ha en fin kväll!
    /T

    SvaraRadera
  19. Jaa mycket bra inlägg,lätt att dom orden tänks till lite på! Det har man /jag fått lära mig att göra sen man blev sjuk! Brukar sätta mej o bara "meditera" lite för mej själv för att få ork:) Kramen Gunilla

    SvaraRadera
  20. Hej!
    Får man fråga vart du har köpt den fina koppen Njut av dagen ?
    Hälsningar Lisa

    SvaraRadera

TACK snälla för din kommentar! Jag blir jätteglad för din hälsning!.♥♥♥
Om du inte har någon blogg, välj anonym så funkar det. :)