söndag 9 september 2012

Mys, mat och röj i Hörnan

Söndageftermiddag och allt lugnt i hörnan.
 
I går bjöd vädret på en hel del sol men med kyla i luften. Lite svårt....är det kallt eller är det varmt när jag skall gå ut. En promenad med mittemellan kläder..
Maken hjälpt goda vännen A med en dörr så han var borta större delen av lördagen. Då passade jag på att pula lite här hemma åka och handla mm. Kvällen blev det lite grillat och en film på kvällen. Vi såg Marklunds Under solen...spännande och bra. Kurar i soffan och myser .)
 
Nu kommer ett gott och enkelt recept vi gjorde i lördags.
 
Kebab med yoghurtsås
4 port
400 gr nötfärs
1 st röd lök
1 dl mjölk
1 krm salt och peppar
1 krm spiskummin
 
Sås
2 dl turkisk yoghurt
2 vitlöksklyftor
 
Gör så här
Skala och finhacka löken. Blanda färsen med lök, salt, peppar, spiskummin och mjölk.
Rör till en jämn smet. Forma färsen till avlånga bullar och trä upp på grillspett.
Grilla runt om i ca 8 min.
Pressa vitlöken och blanda med yoghurten.
Servera med en sallad och lite bröd.
 

Lite mat bilder och ett glas med lilla drinken som jag smuttade på.

* * *
 

Mulen dag idag med duggregn och kyliga vindar.
Min lilla hörna i arbetsrummet har sett rent bedrövligt ut ett tag nu. Dags att ta tag i röran.
Känns skönt nu efteråt.

Mina söta förvaringar från min mormor som jag förvarar band mm i. Dom här hade hon nylonstrupor i. Ett litet hänge som är en present från Hong Kong.

Ser du...GOD JUL stämpel och härlig lack kom fram i röjet :)



Åååååååååååå klart och nu finns här gott om plats helt plötsligt.
 
Vad har din helg innehållit för trevligt eller kul?
Och vad skall du göra denna söndagskväll?
Kanske blir det en bok i soffmyset eller en film här hemma i kväll.
Men nu skall jag baka tror jag....en blåbärspaj funderar jag på. Vi har så fina blåbär i trädgården nu. Stora söta goda som jag plockade in igår.
 
God kväll du fina där ute i Blogglandia.
Ett litet citat så till dig från mig ♥
* * *
Bättre att gråta ut en gång än ständigt sucka.
"Österländskt ordspråk"
 
♥ ♥ ♥

11 kommentarer:

  1. Nog är det en härlig känsla som infinner sig när man har röjt upp i sina högar. Att få äta blåbärspaj låter som en finfin belöning!
    Tack för fina kommentarer hos mig, - jag blir så glad!
    Önskar dig en fin start på veckan som kommer!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Mmm, det receptet såg mycket gott ut... ska testas. Härligt att få röja lite emellanåt.. ska jag ägna mig åt i veckan..
    Å visst är det höst i luften, håller med att det är lite svårt med klädsel just nu...
    Själv har jag jobbat lördagsnatten och nu jobba denna natt innan det bär av hem till Kvänum och lite längre ledighet...
    Ha en härlig söndagskväll
    ♥ kramar ♥

    SvaraRadera
  3. Här är det mys också just nu.
    Dottern ute i köket och fixar något gott............

    Loppis i Slottsskogen idag, men gjorde inga fynd alls.

    ha det gott,
    Anneli

    SvaraRadera
  4. Tack för ett spännande recept :-)
    Det ska jag allt testa.. det enda är att jag sen jag var barn inte är så förtjust i kummin.. men man kanske kan byta det mot ngt annat :-)

    Mysig lördag ni fick :-)

    Hoppas du haf en riktigt fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så mysigt du beskriver. Kram från Växjö

    SvaraRadera
  6. Ibland behöver man verkligen röja! Jag borde också göra det... Men det tar sån lång tid!

    Kram och hoppas du får en fin vecka!

    SvaraRadera
  7. Inte slänger Du väl så fina saker,som Du visade på dina bilder.
    Röja måste man ju göra, men spara dem en annan gång längtar Du efter
    gamla saker igen.
    Eftersom jag gjorde mig av med mycket vid min flytt hit där jag bor.
    Så tänker jag ibland hur kunde jag göra mig av med detta.
    trevlig blogg Du har antingen Du röjer eller inte
    kramar.

    SvaraRadera
  8. Alltid en underbart skön känsla som infinner sig efter en röjning!
    Ha en härlig dag!:)
    Marianne

    SvaraRadera
  9. Vilka vackra bilder och ett bra recept. Ha det så fint.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  10. Hei, Herlig søndagsstemning hos deg. Takk for koselig hilsen. Fin uke til deg. klem Siv:-)

    SvaraRadera
  11. Hej Bra ordspråk du...passar mej nu då:)...Tack för tanken på mej blir så glad så...Kramis Gunilla

    SvaraRadera

TACK snälla för din kommentar! Jag blir jätteglad för din hälsning!.♥♥♥
Om du inte har någon blogg, välj anonym så funkar det. :)