söndag 10 juni 2012

Nyfiken.....

När jag är ute i naturen så ser jag ofta blommor och blad som jag inte har en susning om vad det är.
Jag har en gammal flora bok här hemma som jag brukar kika i. Det värsta är att jag ofta glömmer namnen sedan :)
Härom dagen under min tur i "min" skog hittade jag dessa blad. Dom växer i stora tuvor och påminner om klöver blad fast mycket mycket större. Plockade med dessa ursöta blad hem och bläddrar i lilla flora boken. Men nej hittar inget. Något som vet vad det är för något?

Nu skall jag fortsätta fixa inför dotterns födelsedag. Så detta är ett litet frågvist inlägg bara :)






Go söndag på er alla !

♥ ♥ ♥

12 kommentarer:

  1. Ser ut som att du hittat Harsyra. Brukar vara populärt att smaka på när man är liten, den är sur pga oxalsyran(samma som ger rabarbern dess syrlighet).
    Har hört att vissa även gör sallad på den.

    Den finns säkert med i den gamla, fina flora, kanske under namnet Oxalis acetosella.

    Ha det bra!
    Camilla

    SvaraRadera
  2. Håller med, tror oxå det är harsyra.Kommer ihåg den sedan man var barn.
    Trevlig söndag
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  3. Oh, det måste vara harsyra......när den är alldeles ny och ljusgrön är den god som godis, det har jag ätit många gånger i mitt liv!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Storklöver? :-D Ingen aning, är tyvärr ingen hejare heller på det här med att känna igen o komma ihåg vad blommor heter..

    SvaraRadera
  5. harsyra... åt vi ofta som barn...

    ha ett riktigt trevligt födelsedagskalas!
    kram

    SvaraRadera
  6. Så härliga blommor och bilder. Vad kul att göra dotters födelse. Jag jag har ju avslutning nu på tisdagen. Vi har kvällen 17-19. Så mina barn har ingen skola på onsdag. Kram i regninga söndag. Hoffmansdesing

    SvaraRadera
  7. Hoppas ni får en fin födelsedagsfest. Håller med tidigare inlägg att det ser ut som harsyra.

    Ha en skön fortsättning på helgen

    Kram Karin

    SvaraRadera
  8. Hej!tycker det ser ut som någon klöver blomma !! eller nära slläkt i af ;)ha en fin Sön kväll< kramiz jessica

    SvaraRadera
  9. Jag tror precis som ovanstående att det är harsyra som man kan äta. Gjorde alltid det när jag var liten. Dom är väldigt fina.
    Ha en skön avslutning på helgen
    Kram

    SvaraRadera
  10. Hej! Jag tror som alla andra här att det är Harsyra. Ha en fin dag !

    SvaraRadera
  11. Har faktiskt ingen aning vad det är!
    Ha ett trevligt kalas :)
    Kramen rara du♥

    SvaraRadera
  12. Det är harsyra....
    http://linnaeus.nrm.se/flora/di/oxalida/oxali/oxalace.html

    SvaraRadera

TACK snälla för din kommentar! Jag blir jätteglad för din hälsning!.♥♥♥
Om du inte har någon blogg, välj anonym så funkar det. :)