onsdag 7 mars 2012

Just nu...

I en rosa fas kanske. Jo men visst jag älskar rosa.

Detta med färger diskuterades här hemma med maken härom morgonen. Han kan inte fatta att jag nästan jämt klär mig i svart. Så trist egentligen. Ja jag håller med. Fast jag brukar ju skoja till det med någon liten färgnyans till...typ rosa

Jag får nog skärpa mig här. Gjorde ni också färganalys för många år sedan.... sprang omkring med den lilla färgpaletten i handväskan. Det gjorde jag och mina väninnor kommer jag ihåg.
Jag är en typisk sommar och det stämmer allt. Med andra ord pastellfärger. Får jag på mig mossgrönt eller nåt ser jag helt sjuk ut. Kalla färger skall det vara på mig.
Däremot är vårt hem ganska så färgstarkt med måtta. Här plockar jag ju med förkärlek in blått, grönt, engelskt röd och gult...älskar ju detta. Fast väldigt lite pastell för annars skär det sig nästan, utom i köket där kan det finnas ljusblått och rosa tex. Och jag gillar inte starka färger...dom kan göra mig väldigt stressad.

Läste lite om färger i ett reportage om hemidredning härom dagen. Färg svart och vit är ju inga färger i den bemärkelsen utan en bas. Ja det kan ju stämma. Samma gäller väl för kläder kan jag tänka.
Så jag går klädd i en bas..hi hi
Och svart hör inte ens hemma i min lilla färgpalett.

Så skärpning Maria....svart svart no no.
På tal om färg så vill jag tipsa om en helt underbar film ni skall se. Nämligen A Shine of Rainbows.

Hoppas ni inte får en rosa chock på hörnan nu....det är inte meningen. Ser att det blir olika rosa på olika skärmar, men så är det ju detta med olika upplösning. Två olika nyanser har jag här hemma på två olika skärmar. Och på min Iphone en variant. Vill inte att det skall SKRIKA rosa här direkt.




Sommar 
Färgkartan...
Bild från bloggen Grändhuset


Allt för idag gott folk...och sommaren finns redan hos Maria i hörnan fast ligger i min byrålåda. Men tar  fram den igen omgående:)

19 kommentarer:

  1. Ja, visst är rosa ljuvligt - det finns ju så många nyanser dessutom! I din bild finns ju flera, härliga toner av rosa!
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Rosa blir man aldrig trött på! Appropå rosa,
    vilken jättefin header du har nu!
    Har också mycket svart i garderoben,nu till våren är man ju faktiskt lite trött på svart.
    Vet inte varför man har så mycket svarta kläder?

    Önskar dig en skön onsdag
    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  3. Rosa är även min favoritfärg.Nu när man blivit äldre så vill jag ha mjuka pastellfärger.Blir snyggt till mitt vita hår.MVH

    SvaraRadera
  4. Jag gillar rosa den här tiden på året när det börjar bli vår. Jag har också den svart basen i min garedob, det är liksom så enkelt. Visst gjorde jag också en färganalys då när det var så aktuellt. Jag är vår.
    I hemmet däremot har jag den vita basen. Det är också enkelt, men framför allt så trivs jag med ljust runt omkring mig.
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  5. jag är också klädd i basen svart...ler...rosa tycker jag om! Just nu sitter jag i trädgårdstankar, rosa, blå eller vit-silver, det är mitt dilemma!kramis semlan

    SvaraRadera
  6. Är också väldigt basisk även om man kallade mig vinter i färganalysens tid. Har du lust att ta min utmaning som jag ger dig på min sida? Kram

    SvaraRadera
  7. Fin header du fixat, rosa är jättefin färg. Jag är en "vår" vet att jag gjorde en färganalys för jättemånga år sedan. Vet ej vad jag gjort av om färgerna, kom inte riktigt ihåg vad det var. Nu mixar jag det mesta. Ha en fortsatt fin kväll. Kram Mimmi

    SvaraRadera
  8. Härliga blombilder! Jag är oxå svag för rosa. Men de mer pudriga, pastelliga "smutsiga" tonerna. Min förkärlek för rosa bottnar nog i att jag som rödhårig liten tjej, inte kläddes i rosa på 70-80-talet av min kära mor... Det "passade" liksom inte ;) ??? ;) Men det tar jag igen nu! :)
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Ja, jag har kvar min färgpalett, är kall vår och liksom du kan jag inte ha grönt. Dessutom avskyr jag grönt.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Jag har oxå mest svarta å gråa kläder fastän jag älskar färg, men det är väl för att jag tror jag ser smalare ut i dessa lite tråkiga kulörer.
    Ha det bra
    KRAM
    Eva

    SvaraRadera
  11. Aldrig rosa...svart och vita i kläder. Rosa skulle jag varken klä mig i eller inreda med inte heller grönt och inte gröna kläder heller.
    Ha det gott
    Kram susanne

    SvaraRadera
  12. Jag älskar rosa, särskilt om våren och sommaren!

    Kram Marie

    SvaraRadera
  13. Hej! Rosa är ju en glad och trevlig färg om den används rätt. Jag skulle inte vilja bo i ett rosa hus t.ex. Ha en fin dag !

    SvaraRadera
  14. Rosa gillar jag :)
    Nu efter jul när jag bytte gardiner i köket så hade det varit rött och rött å rött.... så jag var trött på det så då blev det vita cafegardiner som jag sytt... hissgardiner.
    Men nu vill jag ha färger igen har gardiner med rosa rosor på som jag älskar men det kanske är för tidigt att sätta upp dom nu.
    Visst har jag gjort färganalys men men... det finns liiite av det när jag köper kläder.
    Tack för film tipset!

    Kram!

    SvaraRadera
  15. fin header du gjort ... riktigt vårlik

    SvaraRadera
  16. Hej fina Maria.

    Visst är det härligt med lite färg, jag tycker mycket om den lite dova rosa färgen men har inte några rosa kläder alls, där går det mest i vitt, grått och beiget :)
    Ha en jättefin dag o tack för Grattis hälsningen.
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  17. Vad nostalgisk jag blev. Hade ett likadant häfte med färger i efter en färganalys. Fast var det något jag skulle bära så var det svart. Känns inte så kul nu när man vill ha färg. Isblått, petroleumgrönt och självklart chockcerise skulle funka. Med min svarta garderob så är det väl dags att ta in våren med en liten shoppingtur. Kram

    SvaraRadera
  18. Jag är oxå svarta madame... Jag känner mig bekväm i svart :-) men visst är det lite trist ibland...

    Idag med all snö så behåller jag mina svart kläder men jag ska nog piffa upp mig lite nu när våren kommer.. MEN ha kvar svart som bas :-)

    Ha en fin torsdag!
    Kram

    SvaraRadera
  19. Här är en till som oftast klär sej i svart. Köper andra färger... men tar på mej mina svarta kläder iallafall! Men jag är vinter så svart är okej! Och nog stämmer färganalysen på mej alltid.

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera

TACK snälla för din kommentar! Jag blir jätteglad för din hälsning!.♥♥♥
Om du inte har någon blogg, välj anonym så funkar det. :)