onsdag 22 februari 2012

Äta bör man annars dör man....

Köket i mitt hjärta........
Och detta ordspråk  Äta bör man annars dör man, säger ju allt.

Detta med vad vi äter påverkar ju också hur vi mår. Här är jag ingen expert, säkert lika vilsen som du är.
Men jag hade en PT (personlig tränare) för ett par år sedan som heter Anna.
En klok tjej som lärde mig väldigt mycket om detta vad vi stoppar i oss.
En massa piller och pulver och skumma dieter...nej tack inget för mig. Jag måste ÄTA.
Vad är då ett bra eller mindre bra val. Ja ibland funderar du säkert på det här...lite vilsen och kluven.
Ett jättebra bokval här är Pauluns Shoppingguide. Han skriver på ett roligt och lätt läst sett. Han har nog med det mesta i mat och ingrediens väg i den här boken.

Om mat och hälsa finns det också en massa bra bloggar.
Sedan väljer man det man finner bäst och som verkar funka för just dig.

Mitt måtto är i alla fall. 
Äta ofta och lite
Varierad kost
Bra råvaror
Planera
Slarvar lite då och då....ja visst. Annars blir det inte kul.
Motionera mycket så kan du också äta nästan allt.
Bantar aldrig
Ät och njut ♥

Lite osylade bilder från mitt kök. Inget optimalt häftigt kök...men jag älskar det :)
Min lilla svaghet är hushållsmaskiner.....fast har ingen kitchen aid...hi hi. Vill inte ha någon ....klarar mig bra med de grejer jag har. Får inte plats med mera.




Bon apetit 

gott folk

14 kommentarer:

  1. Hej kära Maria.
    Precis mitt motto, man kan äta allt om man bara rör på sig, små portioner men ofta. Tyvärr så blir det inte att jag rör på mig lika mycket under vintern. Jag är inte den som gillar gym utan vill vara ute och gå eller jogga lite :) Men snart så... Jag gillar verkligen ditt härliga kök.
    Ha en fin onsdag.
    kram på dig
    Jessica

    SvaraRadera
  2. Ja, nog kan det vara svårt det där med vad man ska stoppa i sig. Jag försöker tänka sunt och äta bra mat, men du vet....så sitter man plötsligt där med en god chokladbit och det måste man väl unna sig ibland utan att behöva ha dåligt samvete ;o) För att inte tala om hur det ser ut när helgen kommer och man vill ha lite "extragott" så där. Då kan det bli både smör och grädde i maten. Men, man håller sig väl ändå på en hyfsat bra diet om man ser till det stora hela.
    Ditt kök ser så himla mysigt ut. Visst är det din spis man ser på en av biderna...Vad har du för spis skulle jag vilja veta? Den ser såå snygg ut.
    Kram från Åsa.

    SvaraRadera
  3. Vad jag är glad över ditt inlägg, hade inte kunnat skriva det bättre själv;)
    Jag är så innerligt trött på allt vad dieter, fett eller inte fett o all vad det är. Nej jag säger så här, lagom är bäst + att man ska röra på sig, det är det som är så viktigt, visst kan man slarva till det med maten eller nåt gott ibland, men då kan man fixa till det dagen efter;)


    Mysiga bilder från ditt fina kök;))

    Kramizzzz

    SvaraRadera
  4. Om man ökar portionen grönsaker till 50% av tallriken och pasta+kött/fisk/kyckling till 25%. Så får du ned blodtrycket om du har problem med för högt blodtryck...du gå också ned ett par kilo..

    SvaraRadera
  5. Det finns en uppsjö av mat rekommendationer, lite vilsen blir man, men var och en har sin tro, lyckas man så är det en 5:1a under förutsättning att man mår bra och trivs med det hela.
    Kramen

    SvaraRadera
  6. Det är mycket diskussioner om hur man ska äta eller inte äta, vilken bantnings metod som är bäst osv....

    Jag äter det jag vill äta :)

    Ha de gott.
    Kram Gurkiss

    SvaraRadera
  7. Du tänker så vettigt. Är hk-lärare så jag vet, eller bör veta. Dock kan dieter vara en positiv skjuts i gång men sen är det lite, ofta och rätt som bör gälla. Mer grönsaker och motion! Men de ska va gött o leva...

    SvaraRadera
  8. Hej hopp!

    Då har vi precis samma åsikter när det gäller mat;)

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  9. Härliga bilder från ditt kök... Köket är nog den bästa platsen.

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  10. Hej Maria,

    Så sant. Sen har jag väldigt svårt att genomföra detta till handling får jag erkänna. Hm.. Det är svårt att hålla motivationen uppe i alla lägen.

    Jag tycker ditt kök ser trivsamt och mysigt ut!

    Kram Sanna

    SvaraRadera
  11. Ååå du har så rätt när det gäller mat, tycker olika bantningskurer är rena döden.. har nog testat några för sisådär 30 år sedan men nu gäller att äta lite mindre och njuta av livet. Så fint kök du har.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  12. JAAA precis man måste få ÄTA. Men ibland är det svårt att dosera bara, hahahha. Superläckra bilder ser ut som ett inredningsreportage...Snyggt

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  13. Fina bilder som vanligt:) Jamenvisst jag måste oxå äta och få tugga,framförallt.Synda på helgerna måste man få göra,snacka trist liv annars.Ha en fin dag,som kommer att överösas av prinsessans födsel:)

    SvaraRadera
  14. Den där balansen vi hela tiden strävar efter är svår. Så även när det handlar om mat. Vi ska äta för att leva, men inte leva för att äta! Måltiderna ska vara en stund av njutning, närande, samvaro, mättande och energipåfyllnad. Jag är verkligen för att äta färsk mat av naturliga råvaror och ser helst att vi får i oss näring, vitaminer och allt vi behöver genom maten utan pulverlösningar eller onaturliga ersättningsprodukter. För en del personer är lunchen och middagen dagens höjdpunkt, och här gäller det att väga vågskålen jämlikt – det får inte bli det enda vi ser fram emot mellan jobbets alla timmar. Med andra ord: njut med måtta J

    SvaraRadera

TACK snälla för din kommentar! Jag blir jätteglad för din hälsning!.♥♥♥
Om du inte har någon blogg, välj anonym så funkar det. :)