måndag 24 oktober 2011

Corokia cotoneaster....

Minsann har jag inte köpt en Corokia cotoneaster. Argophyllaceae, sicksackbuskväxter
Har sett denna fulsnygga växt på flera bloggar nu. Och igår var jag på Blomsterlandet och inköpte lite nytt till vardagsrumsfönstren. Där behövde piffas till lite. En hel del gamla och träiga växter fick stryka på foten. Och då ser jag ju denna växten. Så den fick följa med hem ♥ ♥
Den vill ju inte ha för soligt så sönderfönster var inte att tänka på. Så den har nu hamnat uppe i allrummet på ett sidobord vid sidan av fönstret.

Lite ord kring denna växt från Blomserlandet.se.

Skir, skulptural växt som passar i kruka både inne och ute.

Läge:
Trivs i ljust eller halvskuggigt läge, men inte i full sol inomhus.
Vatten:
Håll jorden lätt fuktig.
Bladfärg:
Små, spetsiga blad.
Jordprodukter:
Blomsterlandets blomjord.
Näring:
Krukväxtnäring för gröna växter.
Svag dos näring vår-höst.





31 kommentarer:

  1. Hej hej.

    Ja, det är något speciellt med den växten och det är lite kul att ha fulvackert omkring sig oxå. Dem måste oxå få en chans, hihi...

    Ha en fin dag, kramen!

    SvaraRadera
  2. Bara så charmig tycker jag att den växten är .Skoj med nya blommor.Önskar dej en skön måndag och en go start på nya veckan.Kram Rita ♥

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig o vacker växt .Själv har jag svårt o slänga gammal växter fast de har gjort sitt ,vill gärna köpa nya växter men har inte så många fönster breda kvar ;)).

    Önskar dig en skön dag och härlig vecka .
    Kram Farzaneh<3<3

    SvaraRadera
  4. Men vilken cool växt;) måste kolla in närmare när jag är i en blomsterhandel...

    Tack för de söta kommentarerna inne hos oss

    Ha en ljuvlig dag
    Annie

    SvaraRadera
  5. Hi, hi...akkurat samme plante som jeg har bilder av i mitt innlegg i dag...har gått til inkjøp av to slike, og de lever fremdeles...håper de overlever litt ujevn vanning og lite stell i perioder...for det må de i mitt hjem....

    God mandag!

    SvaraRadera
  6. Men sikken rolig blomma! Aldrig hört talas om ,kul med lite nytt! Ha en bra dag du Maria..Kram Gunilla

    SvaraRadera
  7. Jag köpte en Corokia i augusti, de är verkligen jättevackra. Passar så bra till den vita inredningen.
    Kram kram
    Nelya

    SvaraRadera
  8. Hej! Den kommer nog att trivas bra i ditt rum tror jag. Ha en fin dag !

    SvaraRadera
  9. Hej Maria
    Vilken fin och ovalnig blomma, har verkligen aldrig sett eller hört talas om, världens konstigaste namn :))
    Ska skriva ner det, en sån vill jag också ha :)
    Ha en härlig måndag.
    Kram på dig.
    Jessica

    SvaraRadera
  10. Ovanlig blomma, men kul!

    Roligt att du vill följa Tiger i hans tassemarker! Du är varmt välkommen!

    Hösthälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  11. Men åh, den här gillar jag verkligen!
    Hoppas den inte är för svårskött!

    Just nu har jag ett inlägg om ett Bonsaiträd och en disktrasa.

    SvaraRadera
  12. Oj - mot Blomsterlandet ser jag, vilken häftig krukväxt, här behövs också fräschas till en aning. Den såg kul ut!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Vilken snygging ! - Den sorten tror jag inte jag har sett förr...måste kolla nästa gång jag uppsöker Blomsterlandet. - Håll jorden lätt fuktig stod det ...Tveksamt om jag fixar det, brukar nämligen glömma bort blommor som är törstiga för jämnan!
    Ha en härlig dag !
    Kram ♥ Anneli

    SvaraRadera
  14. Tycker att den ser helt klart läcker ut :) Kram

    SvaraRadera
  15. Den blomman är helt ny för mig... men vem vet kanske kan jag inandla en sån jag oxå ;-)

    Önskar dig en mysig måndag!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Hej
    Tycker om den:)
    blev kanon hos dig:)
    He en fin start på veckan
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  17. Tycker också mycket om Corokian. Känns nästan som en snötörel - fast utan vita blommorna då.. ;)
    Fina bilder!
    Kram!

    SvaraRadera
  18. Vilken raring en sån skulle jag oxå vilja ha.
    Antecknar namnet och ger mig ut på jakt.

    Ha en underbar dag.
    Kram

    SvaraRadera
  19. Snyggt, som ett konstverk. Tyvärr är det väl så att jag har mer blommor än jag behöver och vill ha, så det får stanna vid anblicken av din vackra växt. Kramar Birgitta

    SvaraRadera
  20. Hmm.... har aldrig sett liknande, kul en.
    Jag har visserligen en cotoneaster i trädgården, men den ser annorlunda ut.

    Annelie

    SvaraRadera
  21. Hej! alltid upptäcker man något nytt! här är det grått gråare än gråast i dag ... man får mysa inne! höstkramiz Jessica

    SvaraRadera
  22. Den var ju för läcker.
    Hoppas du läst min andra kommentar på förra inlägget!!
    Ha en fortsatt fin måndag.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  23. Jag har inte sett den i verkligheten men nog på flera bloggar. Jättefin ser den ut att vara!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  24. Men gu så söt växt, tror jag har sett en sån på Blomsterliv här i stan... Vill ha <3 Dyr??
    Kram fia

    SvaraRadera
  25. Hej!

    Jag såg den sist jag var i blomsteraffären. Så fin! Dock inget för mig, vattnar för sällan:((

    Lycka till med din;)

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  26. De va mig en konstig växt men hoppas du får glädje av den. Önskar du får en bra dag/kramen

    SvaraRadera
  27. Det var en märklig sak : ) Men häftig. Som ett litet träd, eller nått på havsbotten.

    SvaraRadera
  28. Men va fin, fulsnygg är kanske rätta ordet!
    Måste kolla som många andra skrivit!
    Ha det så gott!
    Carin

    SvaraRadera
  29. Vilken häftig växt!! Jag tycker den är jättefin!! Kul att få lite nytt till fönstren!!! Fina foton också!!!

    Önskar dig en fortsatt fin vecka!!

    Kraaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  30. It's really very complicated in this busy life to listen news on TV, therefore I simply use web for that purpose, and get the newest news.

    my blog post ... natural cellulite treatment

    SvaraRadera

TACK snälla för din kommentar! Jag blir jätteglad för din hälsning!.♥♥♥
Om du inte har någon blogg, välj anonym så funkar det. :)