tisdag 20 september 2011

Banankaka...den godaste jag ätit :)

Här skall ni få ett SUPER gott recept på Banankaka. Kommer från Arla.se
Den var så god att jag höll på att äta upp hela på en gång..Hi hi. Så jag fick stoppa in resten i frysen. 
Och den gick jättebra att frysa som tur var....så maken fick en chans att smaka han med :)

Ingredienser

Gör så här

  1. Smält fettet i en kastrull. Låt svalna. Blanda det med socker, mjölk, salt, vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna.
  2. Mosa bananerna och blanda ner detta i smeten. Hacka blockchokladen. Blanda ihop mjöl, blockchoklad och bikarbonat och vänd ner i smeten. Vispa till sist vitorna till hårt skum och vänd ner dem.
  3. Häll blandningen i väl smord, bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i 30-40 minuter, 175°C. Den ska vara knappt klar i mitten för att bli extra saftig. Servera kakan helt kall med en klick grädde eller en kula pecannötsglass.












21 kommentarer:

  1. Hej Maria.
    Tack för din fina kommentar.
    Vad fina bilder du delar med oss i din blogg, så jättevackra koppar också.
    Bilden från kaféet är så vacker, bilden från nätet, ser mysigt ut.
    Ha en fin vecka.
    Kram Zara

    SvaraRadera
  2. Låter gott! Och vackert rosenmönstrat porslin har du också!

    SvaraRadera
  3. *mums* Banankaka är så gott :-) Låter gott att ha choklad i.. Måste testas :-)

    Önskar dig en härlig onsdag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    Jag och min familj älskar banankaka , Men detta receptet låter ju otroligt gott med choklad i.Ska testa detta till helgen. Måste säga att du har en jätte fina kort, särkilt de översta.
    ha nu en härlig onsdag.
    Kram Mia

    SvaraRadera
  5. Du bjuder alltid på så vackra bilder! Banankakan var säkert jättegod. Jag brukade göra bananmuffins förr som var jättegoda. Det receptet borde jag söka fram igen.
    Ha en fin dag! Kram Kicki

    SvaraRadera
  6. Det är roligt att baka och testa nya smaker och saker. Ha en fin dag !

    SvaraRadera
  7. Var den så god måste jag nog kopiera receptet.
    Inte så bra för min vikt men men...

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  8. Mmmm, gottsugen är jag som vanligt!
    Borde ta mig i kragen och baka lite=))
    Jag skulle troligast inte hejda mig utan vräka i mig allt!

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  9. Åååå bara så god ser den ut.Ha en skön onsdag.Kram Rita ♥

    SvaraRadera
  10. Verkar gott! Och du har så fina bilder!

    SvaraRadera
  11. Tack för ditt recept, det låter som en väldigt mumsig kaka och dina vackra bilder gör att den ser mumsig ut också ! - Här bakas det också...hinner knappt lägga det i frysen innan det är slut!
    Kram/ Anneli

    SvaraRadera
  12. Det lät smarrigt värre :-) Men med en god choklad i, inte blockchoklad väl? hihi. kram

    SvaraRadera
  13. Mmmm va gott ,måste nog pröva att göra den ;)
    Åhh vilka vackra bilder du visar vid vattnet och skogen .
    Ha en riktig myskväll nu :)
    Kramar Anette

    SvaraRadera
  14. Mums säger jag bara...i alla bloggar(nästan) så har folk fått bakdille. Det bakas som aldrig förr.
    Banankaka är smak av barndom. Härligt.
    Kram Marina

    SvaraRadera
  15. Äter inte kakor och sött längre, men det frestar mig ofta och mycket. Säkert en god kaka.

    SvaraRadera
  16. Banankaka var det längesedan jag åt, gjorde alltid den förr..det var nog i tonåren sist.
    Roligt att du fick mig att tänka på den tiden!

    kram

    SvaraRadera
  17. Usch, du drar mig i fördärvet med goa recept (som MÅSTE testas) =)
    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  18. mmmm verkar varit en riktigt smaskig kaka;)

    Skönt att höra att paketet kommit fram, alltid lite oro finns när man skickar med posten;) Kuverten har vi vikt själva, inte alls svårt och det enda man behöver är en mall och papper och då gärna helst något papper man återbrukat som tex sidorna från en söndrig bok;)

    Önskar dig en ljuvlig dag/annie

    SvaraRadera
  19. Det där låter riktigt smaskens - måste prövas!!!

    SvaraRadera
  20. Bakade banankaka till våra små tanter/farbröder på jobbet häromdagen... mycket uppskattat :)

    SvaraRadera
  21. Din kaka verkar vara jättegod, både banan OCH chocklad, Kan det bli bättre!!! Den kommer jag att testa.

    Hälsningar,
    Kristina

    SvaraRadera

TACK snälla för din kommentar! Jag blir jätteglad för din hälsning!.♥♥♥
Om du inte har någon blogg, välj anonym så funkar det. :)