tisdag 23 augusti 2011

Lite höst på hyllan....och ett recept

bjuder jag på idag..
Tro det eller ej..MEN jag har bakat :)
Inspirationen infann sig och då är det lika bra att köra på..
Det blev ett jättegott bröd så jag delar gärna med mig.

Recept:
2 bröd
  • 6½ dl grahmsmjöl
  • 1 del vetemjöl
  • 2 dl rågkross
  • 2 dl solroskärnor 
  • 1 dl linfrö
  • 2 tsk salt
  • 2 tsk bikarbonat
  • 2 dl mörk sirap
  • 1 liter filmjölk
Gör så här: 

Sätt ugnen på 175 gr
Blanda alla torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt sirap och filmjölk och arbeta snabbt ihop till en lös deg.
Häll degen i två smorda avlånga formar, ca 1½ liter.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 1½ timme. Låt bröden stå kvar i formarna i 5 minuter innan de stjälps upp och får kallna på galler.
 
Gillar detta brödet för att det smakar inte bikarbonat vilket det gärna kan göra tycker jag med denna typen av bröd annars...bara så gott.

























Plockat in lite höst på kökshyllan också.
Mysigt med lite höstfärger så här års.
Kökshyllan är ju ett ställe som byter skepnad då och då här hemma.








29 kommentarer:

  1. Hej! bröden ser jätte goda ut..fick lite höst känsla hos dig nu! och det kändes trevligt :) ha en fin dag vännen! kramiz Jessica

    SvaraRadera
  2. Ser gott ut och jag tänker baka det i em, för en gångs skull tror jag att jag har alla ingredienser hemma.
    Fin header du gjort.
    Ha en fin dag
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  3. Det är faktiskt mysigt med höst :)
    Bröd har jag inte bakat på evigheter, men åh så gott med nybakt bröd!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  4. Vad trevligt med lite nytt på kökshyllan, det ser verkligen mysigt ut. Härligt med nybakt bröd, ser jättegott ut.
    Maria

    SvaraRadera
  5. Va gott det låter. Det receptet ska jag spara.
    Ja visst är det lite skönt när det är höst.Man saktar ner och slår sig till ro på nåt sätt.
    Fin header du har!
    Ha en skön dag! Kram Åsa.

    SvaraRadera
  6. Hej fina!
    Vilka mysiga bilder du visar, brödet ser jättegott ut:-) Höstfärgerna är underbara!
    Synd att du inte kunde lägga till dig som följare på min blogg, försök igen så får vi hoppas att det funkar.
    Ha det gott i höstsolen!
    Kramar Anita K

    SvaraRadera
  7. Vilken fin ny header du har gjort.Bara så mysiga bilder visar du.Brödet ser jätte smarrigt ut.Tack för receptet.Alltid skoj med nya recept.Ha en fin tisdag vännen.Kram Rita ♥

    SvaraRadera
  8. Jaaa, det funkade...
    Ha en underbar dag du oxå!
    Kram Anita K

    SvaraRadera
  9. Hej
    tack för receptet ser verkligen gott ut:)
    ha en fin fin dag
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  10. Åh, vad duktig Du är!
    Jag gillar att baka, men när det gäller bullar och matbröd är jag trög, enklare med mjuka kakor:) Men detta receptet kanske jag ska testa eftersom det inte ska stå och jäsa m a o går det ganska fort.
    Visst är det mysigt med lite mer färger, det blir så ombonat och varmt.

    Ha en fin dag!
    kram lisamaja

    SvaraRadera
  11. Hej
    Oh vilket härligt recept, det ska jag nog testa.
    Visst är det underbart när man kan plocka in lite allt möjligt i naturen och skapa en härlig känsla efter årstid :)
    Ha en fin dag.
    kram
    Jessica

    SvaraRadera
  12. Jag börjar nästan vänja mig vid tanken av höst och mys.
    Fina bilder på brödet.
    Jag kan nästan känna lukten av hembakat.
    Mmmmm....

    annelie

    SvaraRadera
  13. Tack för receptet, alltid kul att prova något nytt. Snygg header!/Christina

    SvaraRadera
  14. Ja nu gjorde du även mig lite sugen på att baka. Kanske jag ska be gubben köpa med sig lite ingredienser..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  15. Hembakat bröd är godast, tyvärr bakar jag sällan också. Jättefina höstfärger på dina bilder, och så fin header.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  16. Vad roligt att du lämnade ett litet avtryck hos Systrarna! Då hittade ju jag hit... :-) Gillar dina bilder skarpt, de är verkligen jättefina! Nu ska jag titta vidare....

    SvaraRadera
  17. Hejsan! Jag tackar för dina besök hos mig trots att jag inte har orkat vara ute på datorn så mycket. Ja du nu är det snart höst men idag har det varit en fin dag här.
    Ha en bra dag/kramizar

    SvaraRadera
  18. mmmm vilket gott bröd det verkar ha blivit;) så duktig du är.

    Önskar dig en skön kväll

    SvaraRadera
  19. Oj så gott de ser ut. Måste man ju pröva på, tack för receptet. Så fint du gjort på hyllan, goa färger.
    Ha de gott...

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  20. Härligt att vara här inne och mysa hos dig en stund! Det där brödet ska jag baskemej ta och baka...

    SvaraRadera
  21. Oj vad kul att få recept så där bara...inte alla förunnat minsann.Vi ska vara glade att vi är bloggare,tänk vad mycket man kan dela med sej! Kramen på dej Gunilla

    SvaraRadera
  22. Så gott med hembakat! Om man är rädd att brödet ska smaka bikarbonat så kan man byta ut det mot bakpulver ju =)

    SvaraRadera
  23. Tack för receptet!
    Vilken fantastsk dag vi har :)
    Synd bara att jag snart måste på jobbet :(
    Kramen fina du♥

    SvaraRadera
  24. Hej Maria! Höstigt och mysigt på din hylla tycker jag:) Tyvärr är jag ingen bagerska...men äter gärna nybakt gott bröd...men mycket smör på om jag skulle bli bjuden. Ditt ser så gott ut!
    KRAM Helena

    SvaraRadera
  25. Hei, TAkk for hyggelig hilsen. Herlig brødoppskrift du deler med oss. Den skal jeg også prøve meg på:-) klem Siv

    SvaraRadera
  26. Mums finns det något godare än nybakt bröd? :)
    Härliga höstfärger på din hylla!

    Tack för din rara hälsniing hos mig...
    Varma kramar, Linda

    SvaraRadera
  27. Tack för trevlig höstinspiration och för din fina kommentar på min blogg! Kram Linda

    SvaraRadera
  28. Det var ett tag sen jag blippade runt i bloggar. Haft en massa annat. Och så kommer jag hit och hittar detta brödrecept...wow, det verkar jättegott. Det ska jag baka i helgen, tack för att du delar med dig. Dina bilder i övrigt är sagolika.
    Kram Marina

    SvaraRadera
  29. Hej hej.
    Brödet ser riktigt gott ut!
    Och fint med lite småpyssel oxå. Jag har börjat damma av alla ljusstakar nu :-)

    Ha det fint
    L

    SvaraRadera

TACK snälla för din kommentar! Jag blir jätteglad för din hälsning!.♥♥♥
Om du inte har någon blogg, välj anonym så funkar det. :)