onsdag 13 april 2011

Recept på äggpyssel...

Förstår att inte många påskpysslar så där jättemycket. Men mina ägg går väldigt snabbt och pysslet sköter sig själv = praktiskt :)
Detta behövs:
ägg
lökskal från röd samt gullök
ris
div blommor, blad mm som kan tänkas färga av sig.
aluminiumfolie

En bit aluminiumfolie, blöt ägget, lägg lökskal + lite blommor och blad på folien.. Doppa ägget i ris och lägg det ovanpå skalen. Täck sedan hela ägget med ovan tills hela ägget är inklätt och krama ihop folien runt. Klart
Lägg äggen i en kastrull och koka länge...du skall ju inte äta dom så koka på. Så får dom stå där och gotta till sig i det kokande vattnet.
Ta sedan bort paketet runt ägget = klart.
Ibland blir det lite ljust marmorerat och ibland lite mörkare. Så det blir alltid olika. Denna gången blev mina ägg lite mörkare än dom brukar.
Det finns en massa olika varianter med lökskal och ägg. Men detta är ett pyssel som jag alltid har gjort. Kommer ursprungligen från min mamma. 

LYCKA TILL !!!













8 kommentarer:

  1. Hej...Vad bra att du lagt ut"receptet" på bloggen...hade tänkt fråga hur du gjort...kul att det är en gammal tradition<3<3
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Hej Maria, tack för besöket hos mig tidigare i dag och din fina kommetar.
    Gillar din mysiga plats i bologgvärlden också, hit kommer jag återvända kan jag lova!

    Ha det gott!

    Kram från Maria på Trädgårdsgatan 6

    SvaraRadera
  3. Gokväll tack för ägg tipset! lät kul :) ha en fin torsdag! huj vad veckorna går! kramiz Jessica

    SvaraRadera
  4. Tack snälla för tipset! verkar inte så krångligt så jag ska testa:)

    Vilka fantastiska bilder du visade i förra inlägget, det ger inspiration!

    Var rädd om Dig och krya på Dig!
    kram lisamaja

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset :-)
    Ska testa detta minsann..

    önskar dej en skön torsdag!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset och besöket hos mig.
    Må så gott och ha en riktigt mysig dag
    AC

    SvaraRadera
  7. Tittar in å säger go´förmiddag.
    Ha en bra dag /kram

    SvaraRadera
  8. Vilket lätt och härligt pyssel.

    Krya på dig! Kram

    SvaraRadera

TACK snälla för din kommentar! Jag blir jätteglad för din hälsning!.♥♥♥
Om du inte har någon blogg, välj anonym så funkar det. :)