måndag 21 mars 2011

Vårdagjämning....

idag, äntligen. Helgen har varit lugn och fin. Lördagen bjöd på solsken, medan söndagen var mulen. Krattade upp lite dyblöta löv i trädgården. Hittade ett par snödroppar till. Och små livstecken från rabarbern också. Så underbart.
Landen fick sig en omgång Benmjöl. Och skall nu få Algomin trädgårdsgödsel.
Planerat  lite i tankar kring trädgården framöver. Vad skall delas och planteras om. Ev. nyinköp av vissa växter mm. I vår trädgård fanns egentligen inget alls när vi flyttade in för fem år sedan. Två fruktträd, lite syrener och häckar samt två halvdöda rosor. Och en MASSA smultron över allt. Så vi har fått hjälpa den på traven en del. Och vi är inga duktiga trädgårdsmästare precis. Men det börjar ta form nu. Vi har sådan tur som har en nära vän som jobbar med just växter. Se den stackarn får massa konstiga frågor emellanåt. Tittat i blomstertidningar, på nätet mm. Det är så härligt. Här kommer lite inspiration från mig så här på måndagen.
Skall försöka hälsa på hos er också, och det förgyller alltid dagen :)




















Alla bilder från Dixie

18 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder. Ja, nog längtar man till sommaren alltid. Eller kanske ändå mer till den "verkliga" våren. Idag känns det banne mig inte som vår. Det blåser så kallt och solen som meteorologen lovade dyrt och heligt skulle komma fram idag har bara skymtat till nån gång. Men det är plusgrader och bara det får man vara tacksam för, haha.
    Ha det så gott.
    Kram Elzie

    (Jaha, nu är hon på mina trädgårdstidningar och biter!!)

    SvaraRadera
  2. Kikar in o önskar dig en bra start på veckan!

    Kram Annica

    SvaraRadera
  3. Härligt inspirerande bilder! Vi har massor med snö ännu men i dag har det smält en del som tur är.
    Jag väntar med spänning på att rabatterna ska komma fram under snön.
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  4. Visst är det härligt när man får gå ut och gräva igen efter den här ihärdiga vintern?! Tack för inspirationen med de vackra bilderna - blev som en spark i baken! =0)
    Ha en bra dag.

    Kram Emma

    SvaraRadera
  5. Låter härligt med snödroppar och rabarber! Mysigt med egen trädgård. Såg en väldigt fin bok idag i bokhandel. Den handlade om att skapa en trädgård i vitt. Bilderna påminde om dina från Dixie. Kostade 169 kronor, såå fin! Ha en trevlig vecka, kram Pernilla

    SvaraRadera
  6. Så härligt att få kratta löv i trädgården om än dom var dyblöta! Här har vi meterhöga snödrivor ännu. Underbara bilder!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Så fina vårbilder, precis så man önskar det skulle vara nu.
    Ha en skön vårvecka
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  8. Idag har det verkligen varit vår - snön har smält ihop en massa - även om den ligger metervis kvar på vissa ställen, känns som det är långt kvar ....
    men vad gör det när man kan vara ute o njuta av solen o värmen -
    ha en trevig vecka

    SvaraRadera
  9. Vilka härliga bilder :-)

    Ha en underbar kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Fina bilder :)
    Tack för hälsnigen.
    Jag sa förut i dag till den övriga i familjen att det är bra att det blåser, då tar det hårt på snön för jag längtar tills jag får oxå får bli jordig om fingrarna ;)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  11. Härliga bilder.
    Nu vill jag verkligen att snön ska försvinna omedelbum. Jag har lite trädgårdsprojekt och det börjar klia i fingrarna.

    Hoppas du får en underbar vecka.
    Kram Ulrica

    SvaraRadera
  12. Härlig inspiration:) När man bor så långt norrut som jag låter det som en dröm att ni kommit så långt i trädgården redan...här är den helt snödränkt:) Men snart så... Och jag längtar:)
    Ha en fin vecka! Kram Cilla

    SvaraRadera
  13. Vilka härliga bilder!!! Ja, man börjar kika efter lite livstecken i landen nu, men det är fortfarande fruset i marken så här dröjer det nog ytterligare ett tag.

    Må så gott!
    kram lisamaja

    SvaraRadera
  14. Jag har minimalt med rabatter, planterar mest i stora krukor och lådor, beroende på att min rygg inte har fixat med marknivå och rensning. Snart kommer växterna fram som har haft vintervila. Varmt på termometern i dag + 11* i skuggan, men kyliga vindar.
    Kramelikram

    SvaraRadera
  15. Underbart att det är vårdagsjämning, då går vi mot ljusare tider igen tjohoooo ;)

    SvaraRadera
  16. Hej Maria! Vilka vackra trädgådsbilder, nu längtar man till riktiga våren, här har vi lite snö kvar fortfarande. Ha en fin dag:)

    KRAM Helena

    SvaraRadera
  17. Fina bilder! Snart står våren vi dörren :)
    Ha en go dag!
    Kramen♥

    SvaraRadera
  18. Så härligt att kunna börja vårstäda i trädgården redan nu. Här är drivan hög, så mycket blir inte gjort här än, men solen värmer och jag hoppas att det tar bort mycket snö.

    Tack för de fina orden på mitt förra inlägg, det värmer. Kramar och ha det gott, Birgitta

    SvaraRadera

TACK snälla för din kommentar! Jag blir jätteglad för din hälsning!.♥♥♥
Om du inte har någon blogg, välj anonym så funkar det. :)