fredag 11 februari 2011

Vecka 7 Rensa och Röja

















Veckans  tips är att rensa köksbänken från allt som inte nödvändigtvis behöver ligga framme!

Och efteråt ställa dit t.ex. en fruktskål eller en blomma... eller bara njuta av att ha en
ren yta :-).



Tillhör Du dem som samlar post och tidningar på köksbänken?
Försök att hitta en annan plats för detta, eller sortera post etc. redan när den kommer in genom dörren, så slipper det ta upp yta på köksbänken!



Köksmaskiner har blivit ett annat dilemma; det ser gärna rörigt ut med flera på rad, och sladdar kors och tvärs. Behåll den maskin Du använder varje dag framme, låt de övriga få komma in i ett skåp och bara tas fram då de skall användas. ( Det här kräver ju att det finns plats i ett skåp också ;-) )



En rörig köksbänk ger känslan av att det är trångt i köket, fastän det i själva verket sällan är så trångt som det verkar!

En ren köksbänk ger däremot intrycket att här finns plats för både mat och bak - och kan man sedan dekorera bänken med t.ex. en tebricka, frukt eller en brödkorg, så förstärker det rummets syfte.
Medan en tidningshög snarare stjälper rummets syfte ;-)


Låt Ditt kök ge inspiration till goda måltider! :-)

Hämtat från min inspiratör Irene på http://fengshuiblogg.blogspot.com/


15 kommentarer:

  1. Jag, eller vi är ganska så duktiga på att samla tidningar och brev på bänken :(
    Men det måste bli skärpning nu!!!!!
    Kramen♥

    SvaraRadera
  2. Precis så vill jag ha det alltid! Men kära maken förstår inte det alltid! Viipps så är det fullt igen när han har varit i dom regionerna! Kul att du tittade in hos mej! Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Jättebra tips, försöker också att alltid ha rent och undanplockat på köksbänken, ett hårt jobb, men någon måste göra det *S*

    //Elvira

    SvaraRadera
  4. Jag tycker vi druknar i reklam!
    Kastar direkt efter att jag sett igenom den.

    SvaraRadera
  5. Hejhej! :)
    Jätte fin blogg! ♥
    Tack för att du följer mej, nu följer jag dej.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Oj, vad dåligt samvete jag får..tidningarna ligger inte på köksbänken, men har tyvärr fått ett hem på kökssoffan i ena hörnet här hemma hos oss...tycker jag rensar ofta, men rätt som det är så är där en liten hög..skärpning..Ha en go helg önskar Torprosen

    SvaraRadera
  7. Precis så vill jag ha det och jag tror att vi är ganska duktiga på att plocka bort. Posten sorterar jag med en gång och det som ska sparas lägger jag i en korg i stora skåpet i köket och även den tömmer jag cirkus en gång per vecka. Endast kaffemaskinen står framme, jag avskyr nämligen att ha maskiner på bänken. Däremot är jag lite slarvig med att plocka bort disken direkt när den torkat, diskar nämligen för hand och ids inte torka den med handduk. Men lite laster måste man väl ha;) Usch vad redig jag lät nu, men faktum är att jag vill ha rena ytor och ordning omkring mej.

    Hoppas du får en toppenhelg!
    kram lisamaja

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Fast jag tycker nog att det är där posten ska ligga. Det är där jag får saker gjorda. Det tycker dock inte min man:)

    Fin blogg. ska titta runt lite mer nu,

    Kram

    SvaraRadera
  9. Ja hos mig belamras alla plana ytor som bord, bänkar stolar etc med div post,tidningar och mitt scrappande. det är döjobbigt att ha denna röra. För vi bor faktiskt i trång lägenhet.
    Imorgon lördag är det städdag så jag får väl fixa lite.

    Kram Marina

    SvaraRadera
  10. Jag skulle få en dag semester, för här har allt sin givna platts. Jag kan ta din lista och säga att så har jag det alltid, men är inte pedant, men gillar inte oreda.
    Ha en toppen helg !
    Kramen

    SvaraRadera
  11. Nu fick jag lite dåligt samvete, mina köksbänkar är alltid belamrade. Även om jag vet hur rogivande det är att rensa bort. Men jag tycker det är så tråkigt och prioriterar nästan alltid att göra något roligare istället, som att pyssla.
    Fin blogg förresten!

    SvaraRadera
  12. Härligt att ha en ren diskbänk, för det vill gärna samlas på det mesta där. Kram

    SvaraRadera
  13. Nej här får inget ligga framme på köksbänkarna. Hatar när det e rörigt i köket ordning och reda.
    Är för jobbig i bland men som jag säger för allas trevnad så är det kul att det ser snyggt ut.
    Ha en riktig kanon fin helg vi har sol här.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Hmm, ja då åker reklamhögen ut då. För visst ser det trevligare ut med en blomma =)

    SvaraRadera
  15. befria kylskåpet från magnetsjukan... :)
    du får ett nytt kök ♥
    häsningar från dalsland.

    SvaraRadera

TACK snälla för din kommentar! Jag blir jätteglad för din hälsning!.♥♥♥
Om du inte har någon blogg, välj anonym så funkar det. :)