torsdag 17 februari 2011

Intressant - Bagua

tycker jag i alla fall. Vad är då en Bagua?
Enl. Wikipedia :
Bagua (Kinesiska: 八卦, Pinyin: bā guà, Wade-Giles: Pa kua) betyder "åtta trigram", och vissa former av bagua har åtta djurformer, som då anses knutet till ett trigram var och är knutet till Taoistisk kosmologi.

Trigrammen är relaterade till filosofin Taiji och De fem elementen (wu xing).

Hum..verkar ju lite flummigt eller hur. Jag har som vanligt använt mig av Irene på  bloggen Harmoni i Hemmet.
Använt hennes Bugua karta över vårt hus. Och här kommer det intressanta. Tycker nog att vi har ett harmoniskt och vilsamt hem. Men det finna vissa hörnen och ställen som jag aldrig tycker blir riktigt bra i min ögon.  Nu fick jag svaret. Likaså val av gardiner till vårt arbetsrum som jag velat runt om. (har inga alls just nu) Vips så vet jag precis vilka gardiner vi skall ha. Det tar lite tid att pilla med detta, men riktigt kul. Förutom Irenes blogg har jag lånat lite böcker på Biblioteket om Feng Shui. Och där i boken "Feng Shui för svenska hem" finns bra hjälp att få.
Intresserade...läs mer på http://fengshuiblogg.blogspot.com/search?q=bagua

Här är den Bagua från Harmoni i Hemmet som jag använt mig utav.


















1 kommentar:

  1. Hej!
    Boken om efterätter heter Raw delight. borde nog också finna harmoni i huset nu när tre av barnen flytat hemifrån.
    Mufflo

    SvaraRadera

TACK snälla för din kommentar! Jag blir jätteglad för din hälsning!.♥♥♥
Om du inte har någon blogg, välj anonym så funkar det. :)