tisdag 18 januari 2011

Balans & Harmoni i ......

tillvaron. Detta är och har blivit väldigt viktigt för mig. Ja, det är viktigt för oss alla egentligen i den tid vi lever i.
Har under flera år sniffat lite på Feng Sui från och till. Där finns så mycket att lära. Så nu har jag börjat kika igen på detta. Känner att jag mår så bra av en liten repetition om denna lära.Känner hur lugnet kommer. En del tycker ju att detta är rena flum flummet.Ja kanske av okunskap. Men jag tycker att man får ta det för var det är.
Ta tillvara det man själv tycker är vettigt och genomförbart. Sedan har vi också Wabi Sabi som är likt Feng Shui är Wabi.Sabi en österländsk ide som har fått popularitet i västvärden. 
Vill tipsa er om en jättebra blogg så kan ni läsa mera om detta. http://fengshuiblogg.blogspot.com/
 
Kommer att skriva lite om detta då och då både för min egen skull och för eran skull också givetvis. Vill ju dela med mig av mina tankar i min blogg. Vill ju att alla skall må bra där ute. Så får ni ta det för var det är.
Citerar från Kartdammens Trädgård: Wabi-Sabi handlar det inte om att hitta en teknik för att uppnå välstånd, att skydda sig från eller hämta styrka från någon mystisk osynlig kraft. Tvärtom. Wabi Sabi är en intuitiv livsstil som innebär att fånga de ögonblick som gör livet meningsfullt och att uppskatta och lägga märke till de små glädjeämnena i livet som lätt överskuggas av brådskan och överdrifterna i vårt konsumtionssamhälle.
Detta tycker jag är bra.....

Wabi-sabi

Behåll de handbroderade ärvda örngotten, fast de gulnat. Plocka fram din gamla skål från skolslöjden. När vi – äntligen – förstått oss på feng shui kommer ett nytt begrepp: Wabi-sabi, den asiatiska inredningsfilosofin som hyllar det icke-perfekta, slitna och personliga. Bild från Sköna Hem.











3 kommentarer:

  1. Skall spana in lite på vad dett är för något, har hört namnen, men vet inte dess innebörd, nyfiken är jag så det skall bli intressant.
    Kramen

    SvaraRadera
  2. Kikar in o önskar dig en bra dag/kramen

    SvaraRadera
  3. Precis den bilden har jag också haft i min blogg! Jag älskar Wabisabi!

    SvaraRadera

TACK snälla för din kommentar! Jag blir jätteglad för din hälsning!.♥♥♥
Om du inte har någon blogg, välj anonym så funkar det. :)